Kívánjuk a sajtó szabadságát? Beperli a kormányt négy magyar hetilap

A Magyar Újságírók Országos Szövetségének (MÚOSZ) a magyar sajtó napja alkalmából tartott díjátadóján bejelentették, hogy az Élet és Irodalom, a Jelen, a Magyar Hang és a Magyar Narancs közösen pert indít a magyar kormány ellen a médiapiac torzítása és a hirdetések egyenlőtlen elosztása miatt. A kezdeményező Magyar Hang lapigazgatója Lukács Csaba kiemelte, a négy hetilap összefogásának csak egyik lépése a közös per, amelyet azért is indítanak, hogy nemzetközileg is felhívják a figyelmet a sokesetben törvényes, az EU elveivel mégis ellentétes hirdetési gyakorlatra.
A frisshirek.hu portál pont az a média hiány, ami egy működő demokráciában természetes kellene legyen, éspedig elfogulatlan, naprakész hírek közvetítője közéletről, politikáról, kultúráról, sportról egyaránt. Nálunk nincs és nem is lesz részrehajlás! Hogy ez így is maradjon, kérlek támogasd munkánkat adományoddal, hívd meg ismerőseid, hogy olvassanak bennünket és kerünk, kövess és lájkolj minket a közösségi médiában is.
TámogatásElső körben mindenkit egy kávézásra invitáltam. Volt, aki azt válaszolta, hogy az ügyvédjei tanácsára ezen sem vesz részt. Így alakult ki ez a jelenlegi négyes lista
- válaszolta a Kreatív megkeresésére Lukács Csaba, a Magyar Hang lapigazgatója azzal kapcsolatban, hogy miként alakult ki a hetilapok összefogása. A per indításának gondolatát a Magyar Újságírók Országos Szövetségének keddi eseményén jelentette be Kocsi Ilona, a szervezet elnöke:
"Magyarországon szabad a sajtó, ám a szabadsághoz szükséges anyagi feltételek a kormány piaczavaró, egyoldalú reklámköltései miatt is ingatagok. Milyen piac az, ahol a kormány és az állami cégek a legnagyobb hirdetők? A piac torzul, a független média létbiztonsága eltűnik. Ezt a gyakorlatot elégelte meg négy hetilap, és összefogtak. Eldöntötték, hogy beperlik a kormányt, piactorzítás és a hirdetések egyenlőtlen elosztása miatt."
A Kreatívnak nyilatkozó kezdeményező Lukács Csaba kiemelte, hogy az Élet és Irodalom, a Jelen, a Magyar Narancs és Magyar Hang print hetilapok együttműködésének csak egyik következménye a közös per gondolata. Döntöttek arról is, hogy közös lapajánlókat tartanak, közös előfizetési akciókat terveznek, de közös hirdetési értékesítésben is gondolkodnak.
Miközben azt figyeljük, hogyan omlik össze a magyar sajtó egyik oldala, a másik oldal sok milliós hirdetési összegekből tud gazdálkodni. Nem sajnáljuk tőlük, itt a korrektséggel van csak baj
- válaszolta arra a kérdésre a lapigazgató, hogy miért tervezik a pert. A jogi eljárással kapcsolatban megosztotta azt is, hogy már találtak közös ügyvédet is Helsinki Bizottságtól Tóth Balázs személyében. Egyelőre azt vizsgálják, mely jogi fórumokon érdemes hozzálátni a pereskedéshez, és bár szkeptikusak a magyar igazságszolgáltatás helyzetét illetően, azért magyar jogorvoslati lehetőségeket is megragadnak.
Pert indítanak tehát magyar bíróságokon, sőt feljelentést tesznek a Gazdasági Versenyhivatalnál is. Ugyanakkor túl határainkon az Európai Versenyhivatalhoz is fordulnak.
Nem vagyok naiv, nem számítok arra, hogy ezek után a Magyar Hangot el fogják lepni a kormányhirdetések. De ha azt el tudjuk érni, hogy nem tudják finanszírozni a saját, ún. propaganda médiájukat, már az is eredmény. A piactorzítás egyik lába legalább kiesik.
A Magyar Hang lapigazgató felhívta arra is a figyelmet, hogy az elszálló élelmiszerárak különösen nehéz helyzetbe hozta a printlapokat. A nyomtatott újságvásárlás ugyanis egyre inkább áttevődött az élelmiszerüzletekbe.
Az infláció következtében megugró árak miatt azonban az általában a kasszákhoz igazított sajtókiadványokon spóroltak a magyarok.
Lukács Csaba beszámolt arról is, hogy saját maga állt hozzá megszámolni egyes médiatermékekben mennyi kormányzati hirdetés kapott helyet.
Közel 500 lap 35 ezer oldalát lapozta át ezért.
Ennek a szisztematikus áttekintésnek köszönhetően derült fény arra a tényre is, hogy a nemrég a költségcsökkentések miatt bezáró (és valaha jobb sorsa érdemes) Figyelő egy példánya csak a hirdetéseket tekintve 3600 forintjába került egy magyar állampolgárnak, miközben a lapszám 790 forintba került. A perrel ezekre az aránytalanságokra is szeretnék felhívni a figyelmet, hiszen egyes lapok úgy vannak kistafírozva reklámokkal, hogy mások az éhhalál szélére sodródtak.
Azt is tényszerűen a közbeszéd részévé szeretnék tenni a pereskedő hetilapok, hogy a kormány érvelése szerinti teljesen törvényes gyakorlatnak van árnyoldala is. Ezek egyrészt olyan törvények, amelyeket a kormány maga szabott saját kénye kedve szerint, másrészt a törvényesség ellenére
a végeredmény elképesztően piactorzító hatású, egyoldalú és diszkriminatív.
Fontos látni azt is, hívta fel szintén a figyelmet a Kreatívnak adott interjújában Lukács Csaba, hogy nemcsak a kormány hirdet inkorrekt módon a számára előre kiválasztott sajtótermékekben. Vannak olyan nemzetközi cégek is, amelyek követik a torz kormányzati gyakorlatot. A lapigazgató négy ilyen multicéget azonosított be:
a Stadlert, a francia PSA csoport autóhirdetéseit, a Spar élelmiszerláncot és a Philip Morris dohánygyár társadalmi célú reklámjait.
Ezek közül a legnagyobb hirdető a Stadler, amely a koronavírus-járvány ellen hozott lezárások idején is hirdette vonatjait a Mandínerben, a Figyelőben és a Szabad Földben "Nem ez az idő a közös utazásra!" címmel. Az észrevett furcsa gyakorlattal kapcsolatban elérték, hogy egy svájci újságíró karolja fel a témát, így írja meg a témát Svájc egyik jelentős médiafelületére azzal a felvetéssel, hogy
Hogyan támogatja a Stadler Rail Orbán Viktor rendszerét?
Ehhez hasonló cikkeket terveznek Franciaországban, Ausztriában, de még Amerikában is azért, hogy erre a jelenségre felhívják a figyelmet.
Tisztában vagyok azzal, hogy nem fog holnap kopogtatni a Stadler, hogy a Magyar Hangban hirdessen, de ha a Stadler központ leordítja a magyarországi központ fejét és befejezik az egyoldalú hirdetési stratégiát, már megérte
- vallotta meg Lukács Csaba. A lapigazgató kitért arra is, hogy az Európai Parlament hamarosan napirendre tűzi az európai médiaszabadságról szóló törvényt is. Szeretnék, ha hallathatnák hangjukat ebben a vitában, abban bízva, hogy négy összefogott hetilapnak biztosítanak majd megszólalási lehetőséget. A tervek szerint ezen a fórumon arról beszélnének, hogy bár a magyar gyakorlat nem törvényellenes, végeredményben mégis ellentétes az EU versenyjogi szabályaival, az alapvető EU-s értékekkel, az egyenlő bánásmód elveivel, ami egyértelműen piactorzításhoz vezet.
A kiemelt kép forrása: unsplash.com