2024.04.18., csütörtök - Andrea, Ilma
Debrecen: 8o - 8o
Az ország 19 megyéjében

Dömötör Csaba: az élesedő gazdasági verseny miatt támadják az akkugyárat

frisshirek.hu | 2023. január 29. - 13:00
Dömötör Csaba: az élesedő gazdasági verseny miatt támadják az akkugyárat

– A debreceni akkumulátorgyár körüli vita ugyan környezetvédelmi kérdésnek tűnik, de igazából az élesedő gazdasági verseny miatt támadják a beruházást – jelentette ki a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára vasárnap videóbejegyzésben a Facebookon. A politikus arra emlékeztetett, hogy az Európai Bizottság javaslata szerint 2035-től már csak nulla kibocsátású járműveket lehetne forgalomba hozni az uniós piacon. Ezért óriási verseny indult a gyártókapacitásokért, és ezekben az években dől el, hol lesznek a meghatározó elektromosautó-gyárak. Az autókhoz pedig akkumulátor kell, vagyis a mostaninál sokkal több akkumulátorgyár, mégpedig az autógyárak közelében.

Amint arról lapunk, a frisshirek.hu tegnap már beszámolt, szombaton ezres nagyságrendű tüntetést tartottak az akkumulátorgyár ellen Debrecen főterén. Ellenzéki pártok pedig korábban jelezték, hogy népszavazást indítanak az ügyben.

Az MTI beszámolója szerint Dömötör Csaba a Facebookon közzétett vasárnapi videóbejegyzésében azt mondta:

„kilóg a lóláb”, ugyanis „nem az a bajuk”, hogy akkumulátorgyár épül, hanem az, hogy Magyarországon, a hazai baloldal pedig csatlakozik ehhez a kampányhoz.

Ennél már tényleg csak az lenne a durvább, ha ezért pénzt kapnának külföldön, mondjuk dollárban

– tette hozzá.

A politikus emlékeztetett arra, hogy az új uniós szabályozás az elektromos autók felé tereli az autógyártást. Ez azt jelenti, hogy az Európai Bizottság javaslata szerint 2035-től már csak nulla kibocsátású járműveket lehetne forgalomba hozni az uniós piacon. Ezért

óriási verseny indult a gyártókapacitásokért, és ezekben az években dől el, hol lesznek a meghatározó elektromosautó-gyárak.

Az autókhoz pedig akkumulátor kell, vagyis a mostaninál sokkal több akkumulátorgyár, mégpedig az autógyárak közelében.

Az iparág felfutását jelzi – folytatta –, hogy az Egyesült Államokban két év alatt 15 akkumulátorgyár építését jelentették be, és a legnagyobb európai országokban már most is sok ilyen működik, Franciaországban, Olaszországban vagy Spanyolországban.

Közlése szerint a régióban is beindult a verseny. Románia és Csehország is fel akarja futtatni a gyártást, és a legnagyobb ilyen gyár Lengyelországban működik Európában.

Ebbe a versenybe Magyarország is benevezett, és ha a beruházások megvalósulnak, tízmilliós országként is képes lesz arra, hogy 2030-ra a harmadik helyen legyen akkumulátorgyártásban.

Ez sok ezer munkahelyet jelent és fontos hídfőállásokat a jövő iparágában. A debreceni CATL-beruházás ennek a tervnek a része – mondta Dömötör Csaba.

Az államtitkár hangsúlyozta, hogy ez az új gyár a hazai autógyáraknak is készítene akkumulátorokat, így a Debrecenben beruházó BMW-nek is.

Kilencezer új munkahely jönne létre és óriási adóbevételt jelentene ez a városnak évtizedekre

– jelezte.

Emlékeztetett: ugyanez a vállalat ugyanilyen gyárat épített a németországi Türingiában, azon a helyen, ahol szocialisták és zöldek kormányoznak, akik „keblükre ölelték” az egészet.

A politikus arra is kitért, az ottani környezetvédelmi miniszter úgy érvelt a beruházás támogatása mellett, hogy

fontos szerepet játszottak a tiszta energiában rejlő lehetőségek. A megújuló energia jelenti az alapját a vonzó üzleti helyszíneknek, a jövőbiztos munkahelyeknek és a nagyobb fokú klímavédelemnek. Jó úton járunk itt Türingiában.

Ezzel kapcsolatban Dömötör Csaba végül feltette a kérdést: ami tiszta energiát, jövőt és munkahelyeket jelent Németországban, arra miért mondják azt Debrecenben, hogy környezetpusztító?

Amint arról lapunk, a frisshirek.hu korábban már beszámolt, vasárnap reggel hasonló érvek mentén Lánczi Tamás politológus arról beszélt, a nemzetgazdasági érdekkel mennek szembe azok, akik nem akarnak akkumulátorgyárat.

Fotó: Facebook/Dömötör Csaba oldala