2024.04.18., csütörtök - Andrea, Ilma
Debrecen: 10o - 10o
Az ország 19 megyéjében

Felkészülten várja a telet a Magyar Közút megyei igazgatósága

Tajthy Ákos | 2022. november 10. - 14:23
Felkészülten várja a telet a Magyar Közút megyei igazgatósága
A téli üzem november 10-én reggel hétkor kezdődött meg, ezt megelőzően a gépek karbantartását és a szóróanyagtárolókat is feltöltötték.

A téli üzem november 10-én reggel hétkor kezdődött meg, ezt megelőzően a gépek karbantartását és a szóróanyagtárolókat is feltöltötték.

„Felkészültünk a télre, de meg kell mondjuk, hogy hóra, nem számítottunk!"

– ezzel a Hofi-klasszikussal kezdte télindító sajtótájékoztatóját csütörtökön Peiker Tamás, a Magyar Közűt Nonprofit Zrt. megyei igazgatója, aki az ezt követő szavaival persze részletesen cáfolta is, miért nem igaz az internet népének kedvenc, a közúttal kapcsolatos téli mémje.

Mint mondta, a téli üzem minden évben november 10-én reggel hétkor kezdődik az igazgatóságaikon, így ma reggelről már ők is készültségben vannak, igaz, az enyhe idő miatt a legenyhébb fokozatban.

Az előrejelzések alapján a hónap végéig így is fog maradni. Az időjárás téliesre fordulásával a téli üzem készültsége is változni fog – mondta Peiker Tamás. Az időjárással kapcsolatos adataik elsődlegesen az Országos Meteorológiai Szolgálattól érkeznek, de a mérnökségek meteorológiai állomásainak adatait, a rendelkezésre álló kamerák képeit, az útellenőrök információit, a társszervek (katasztrófavédelem, rendőrség) jelzéseit és a lakossági bejelentéseket is folyamatosan figyelik.

 „Jelenleg az összes sóraktár és kalcium-klorid tároló tele van, ez körülbelül hétezer tonna szóróanyagot jelent, de amennyiben ez kevésnek bizonyul, az utánpótlás is biztosított”

– tette hozá az igazgató.

Az országos közutak üzemeltetésében idén jelentős változás, hogy a gyorsforgalmi utak üzemeltetése átkerült koncessziós kezelésbe, így ezeket már nem a Magyar Közútnak, hanem az újonnan létrejött vállalatoknak kell felügyelni. Ez országos szinten ezerkétszáznál is több kilométernyi autópályát, autóutat jelent, viszont még így is harmincegyezer kilométernyi közutat, első, másodrendű főutakat, mellékutakat, össze- és bekötőutakat üzemeltet továbbra is az állami útfenntartó.

- Borsod-Abaúj-Zemplén megyében hat mérnökséggel dolgozunk tovább, az emődi és az encsi autópálya-mérnökség átkerült a koncessziós üzemeltetőhöz. A nálunk maradó mérnökségeken 361 munkavállalóval dolgozunk tovább, melyből mintegy kétszázan közvetlenül is részt vesznek a téli üzemben, ami éppen november 10-én reggel hét órakor kezdődött el – mondta el Peiker Tamás, aki hozzátette: a téli üzem előkészítő munkáit, vagyis az utak kátyúzását, a hóvédművek kihelyezését, az ügyeleti szolgálat megszervezését és a gépszemléket már korábban elvégezték.

A megye útjait tehát a hat mérnökségről összesen 57 kombinált géppel tudják szórni, illetve takarítani, ez azt jelenti, hogy egy-egy gépük 40-50 kilométeres szakaszért felelős.

„Fontos, hogy amikor a lakosság olyan gépet lát, ami felemelt hóekével közlekedik, ott nem a sofőr hanyagságát, vagy lustaságát érik tetten, csupán a neki kijelölt helyre próbál eljutni a gép. Minden területre el fogunk jutni, de azt kérjük, ha ilyet látnak, azt ne jelezzék a mérnökségeknek”

– tette hozzá.  

Az utak takarítását és szórását hierarchikus sorrendben végzik. Az első és másodrendű főutakon kezdünk, utána a nagy forgalmú mellékutak elsőbbséget élveznek, és csak ezt követik a kisebb forgalmú összekötő és bekötőutak.

Fotó: Horváth Csongor