2022.09.29., csütörtök - Mihály
Debrecen: 12o - 12o
Az ország 19 megyéjében

"A Vasmű magáncég, így a kormánynak nem kell segítenie!" - a kormány válasza Kálló Gergely kérdésére

Sztipán Orsolya, 2022. szeptember 22. - 16:30
"A Vasmű magáncég, így a kormánynak nem kell segítenie!" - a kormány válasza Kálló Gergely kérdésére
A Dunaferr-ről kérdeztük Kálló Gergelyt, a Jobbik Magyarországért Mozgalom politikusát, Fejér megye 4-es számú választókörzetének korábbi országgyűlési képviselőjét.

Ahogy arról tegnap már a Frisshírek.hu is írt, Aliser Uszmanov üzletembert pénzmosással és adóelkerüléssel gyanúsítják. Magyarországon azért lehet ismert az egykori leggazdagabb, a börtönt is megjárt oligarcha, mert tavaly felmerült a neve a Dunaferr lehetséges megmentőjeként.

A Dunaferr helyzete azóta tarthatatlanná vált, az egyik nagyolvasztó hetekkel ezelőtti leállítása után múlt hét pénteken a cég arra kényszerült, hogy leállítsa a másik nagyolvasztóját is. A Dunaferr helyzetével évek óta kiemelten foglalkozik az egykori országgyűlési képviselő, Kálló Gergely, aki a Frisshíreknek elmondta, a gyár bezárása negatív hatással lenne az egész országra.  

Ön képviselőként mikor érzékelte először, hogy gondban van a Dunaferr? 

Sajnos, a Vasműben már képviselővé válásom előtt nagy gondok voltak, így amikor 2020-ban elnyertem a mandátumot, tudtam, hogy ez a probléma végig fogja kísérni a munkámat. Két év alatt így folyamatosan napirenden tartottam a kérdést, de sajnos nem hallgattak ránk. 

Milyen válaszokat kapott, amikor jelezte a parlamentben a problémákat?

Lekezelő, arcátlan válaszokat kaptam mindig, amikor a parlamenti patkóban vázoltam a Vasmű helyzetét. Hogy csak néhányat mondjak példaként:
"A Vasmű magáncég, így a kormánynak nem kell segítenie!"
"Csak ott segítünk, ahol van haszon!"
A legabszurdabb válasz pedig az volt, amikor már odáig jutottak, hogy személy szerint én privatizáltam a Vasműt és ez a probléma okozója.  

Gyakran felröppent a hír, hogy bajban van a Vasmű. A jelenlegi helyzet miben más az eddigiekhez képest?

Olyan, hogy mind a két kohó álljon rémálom bárki számára, aki kicsit is foglalkozik a gyárral. Az alapanyag-ellátás nehézségei mellett az óriási rezsiárak is nehezítik a helyzetet. És hozzuk szóba a kusza jogi hátteret is. Ha mindezeket összességében nézzük, akkor kijelenthető, hogy a Vasmű történelmének legkritikusabb időszakát éli. 

Milyen eszközök vannak a kezében, amivel segíteni tud?

Már képviselővé válásom előtt sokat foglalkoztam a Vasmű helyzetével. Az elmúlt két évben, képviselőként még többet. Tárgyaltam a vezetéssel, dolgozókkal, szakszervezettel.

Rengetegszer szólaltam fel a Parlamentben, megannyi javaslatot tettem le az asztalra.

Tapasztalat tehát van. Az önkormányzat folyamatosan figyelemmel kíséri helyzetet és használható, ésszerű javaslatokat tesznek le az asztalra, amivel segíteni lehetne akár azonnal a Vasműn. Ezen munkába bevonnak engem is, együtt dolgozunk, meghallgatják és sok esetben elfogadják a javaslataimat. Sajnos, azonban ki kell jelentenünk, hogy

most már a Kormány térfelén van a labda. Amennyiben ők nem cselekednek rövid időn belül, bekövetkezhet a katasztrófa. 

Van-e kommunkáció a kormány és a város vezetése között?

A városvezetés folyamatosan keresi a kormányzatot. Még képviselőségem alatt is többször keresték meg az érintett vezetőket. Most is Dunaújváros polgármestere, Pintér Tamás levélben fordult Palkovics László miniszter úrhoz, teljes együttműködést ajánlva a gyárban dolgozók megmentésének érdekében. Sajnos az évek múlásával bebizonyosodott, hogy ez a kommunikáció egyoldalú.  

Mit gondol, segít-e a magyar kormány a helyzet megoldásában? 

Eljutottunk arra a szintre, hogy amennyiben nem lesz állami beavatkozás, akkor a katasztrófa elkerülhetetlen. És itt határozottan oszlassunk el egy tévhitet, amit sokszor hallhattunk az elmúlt időszakban. Sokan mondják, hogy magáncég, így a kormánynak nincs kötelessége a gyárral kapcsolatban. Csak kapásból hadd mondjak 4 példát ennek cáfolására: 

1. Az SK Innovation állami cég lenne? Nem, mégis a kormány 78 milliárd forinttal támogatja a dél-koreai cég Iváncsára települését.
2. A debreceni kínai akkumulátorgyár építését a magyar kormány 87 milliárd forinttal támogatja. Állami cégről lenne szó? Francokat, mégis támogatjuk.
3. A Magyarországon lévő autógyártókat mennyivel támogatjuk? Magyar cégek lennének? Dehogy, mégis tízmilliárdokat kapnak!
4. És még valami. Augusztusi hír, hogy Mészáros Lőrinc OPUS TITÁSZ Áramhálózati Zrt. vállalkozása 16,6 milliárd forintnyi állami támogatást kapott.

Végezetül pedig: nem azt kérjük, hogy a kormány magát a cég tulajdonosait támogassa.

4500 magyar ember munkahelyét mentsék meg! Ezen felül magyar beszállítók ezreinek a megélhetését biztosítsa! Ha bedől a gyár, azt nemcsak Dunaújváros, nemcsak Fejér megye fogja megérezni, hanem az egész ország. 

Mi lehet a megoldás?

Az azonnali, jelenlegi helyzetre megoldást kínáló javaslatát a dunaújvárosi önkormányzat 3 pontban foglalta össze: 

1. A kormány vállaljon állami garanciát a Vasmű alapanyag beszállítóinak a számára!
2. A Vasmű mint az ország egyik legnagyobb foglalkoztatója, ne piaci áron kapja meg a létfenntartáshoz szükséges rezsi szolgáltatásokat, hanem kedvezményesen!
3. Amennyiben mégis baj lesz, a Kormány hozzon létre egy béralapot, ami minimum december 31-ig biztosítsa az ott dolgozók jövedelmét!

Ez még kevés, de a jelenlegi helyzetben gyors kiutat kínál ez a három javaslat. Ugyanakkor hosszú távon is megoldást kell keresni, de egy biztos, megéri. A Vasmű egy érték, a benne dolgozó emberek kisujjában van a szakma. Rendezett körülmények között profitábilis gyár lehetne, csak sajnos a döntéshozók részéről nem látom az akarást.