Hárommilliárd liter ásványvízzel látta el a hazai fogyasztókat az elmúlt 20 évben a zalaszentgróti Naturaqua gyár
Napjainkban egyre egyértelműbb, hogy a víz az egyik elsőszámú természeti kincsünk, az ivóvíz pedig jóval több, mint elsődleges szomjúságcsillapító: frissít, energiával tölt fel, vitaminokat és hasznos nyomelemeket juttat a szervezetbe, hozzájárul a kiegyensúlyozott életmód fenntartásához, segít talpon maradni sportolás közben, vagy egy nehéz munkanap során. Magyarország egyik kedvenc vize a Naturaqua. A 14 ezer éven át szűrődött a zalai vizet a Coca-Cola HBC Magyarország szeptemberben 20 éves zalaszentgróti üzemében palackozzák.
A Coca-Cola HBC Magyarország az ország legnagyobb üdítőitalgyártó vállalataként célul tűzte ki, hogy közép-európai gyártóbázist hozzon létre Magyarországon. A vállalat 24/7 stratégiájának része, hogy széles termékportfóliójával minden fogyasztási alkalomra választ tudjon kínálni. 20 évvel ezelőtt a természetes ásványvíz nem képezte részét a bővülő kínálatnak, ugyanakkor az ásványvízfogyasztás folyamatos növekedésével egyre nagyobb piaci igény mutatkozott rá. Ezért éppen két évtizeddel ezelőtt 25 magyarországi forrás vízminőségének és összetételének összevetését követően született meg a döntés, hogy Zalaszentgróton épül fel a Coca-Cola HBC Magyarország palackozó üzeme. Zalaszentgrót nagyszerű adottságokkal bír, a város alatt több mint 600 méter mélységben 14 ezer éve szűrődő, kiváló minőségű termálvíz található. A 680 méter mélységből nyert zalaszentgróti víz ásványi anyagösszetétele élettani szempontból optimális, kiegyensúlyozott, ennek köszönheti kellemes ízét.
20 év, 19 milliárd forint hozzájárulás a magyar gazdasághoz
Az összesen három kúttal rendelkező üzem - ahol jelenleg három ország exportjára is készül ásványvíz alapú termék - kapacitása akár évi 220 millió liter, azaz naponta 900 ezer liter víz palackozása is lehetséges, így a Coca-Cola HBC Magyarország meghatározó helyet foglal el a hazai ásványvíz piacon. A vállalat büszkesége, ezzel együtt a gyár húzó márkája, a Zalaszentgróton gyártott Naturaqua, amely 20 éve az ásványvíz piac stabil szereplője. A 2021 július és 2022 július közötti hónapokat tekintve a márka értékesítése értékben a piacot meghaladó módon 118 százalékkal nőtt, míg a természetes ásványvizek piaca összesen 33,5 százalékos értékbeni növekedést könyvelhetett el ugyanebben az időszakban.
A zöldmezős beruházás 2002-ben indult, a fejlesztés akkori értéken több mint 2 milliárd forintba (3 millió euróba) került. A Coca-Cola HBC Magyarország 2002 és 2022 között mintegy 19 milliárd forintnyi beruházást hajtott végre a zalaszentgróti gyárában. A hosszú távú befektetések többsége kapacitás bővítésre, technológiai innovációkra és környezetvédelmi fejlesztésekre irányult. Kiemelendő ezek közül a 2017-2018-ban megvalósult Smartwater fejlesztés közel másfél milliárd forint értékben, a raktárbővítés és egyéb ingatlanfejlesztések több mint 600 millió forint értékben, az üzem légkezelő rendszerének fejlesztése több mintegy 325 millió forint, valamint a kapacitás növelésére irányuló beruházás 310 millió forint értékben.
„Büszkék vagyunk rá, hogy 20 éve stabil szereplői lehetünk a hazai természetes ásványvíz piacnak és nagy öröm számunkra, hogy egy ilyen kiváló minőségű víz áll a rendelkezésünkre, mint a zalaszentgróti” – mondta Kolcsár Zoltán, a zalaszentgróti gyár igazgatója. „Hosszú utat tettünk meg az elmúlt két évtizedben, felépítettünk egy hidratációs üzletágat, három országba is exportálunk, számos fejlesztést eszközöltünk, amelyek amellett, hogy hatással voltak a vállalatunk sikereire a helyi közösség számára is mindennapi megélhetést nyújtanak.”
A Coca-Cola HBC Magyarország folyamatosan figyelemmel kíséri a fogyasztói szokásokat és preferenciákat és ezekre válaszolva időről időre megújítja termékválasztékot, hogy minden felmerülő igénynek és elvárásnak meg tudjon felelni a hidratáció területén is.
A Naturaqua mellett Zalaszentgróton készül a gyártástechnológiája szempontjából egyedi Smartwater márka: ugyanis a gyártás során - víz körforgásához hasonlóan- a természetes ásványvizet párává alakítják, majd lecsapódás után kerülnek hozzáadásra az ásványi sók. Zalaszentgróton készül a Naturaqua Emotion termékcsalád is, mellyel a vállalat az ásványvíz alapú szénsavas üdítők szegmensében van jelen. A legfrissebb innovációk sorába tartozik az idén megjelent természetes ásványvíz alapú áfonya-gránátalma ízű Naturaqua Emotion ital, ezenkívül a vállalat 2022 januárjában vezette be a Naturaqua 1 liter Kicsiknek és Nagyoknak természetes ásványvizet is. Ez a víz forralás nélkül adható kisbabáknak és csecsemőtápszer készítéséhez is felhasználható alapanyag.
Az innovációval a Naturaqua márkán keresztül a palackozót és a márkatulajdonost tömörítő Coca-Cola Magyarország belépett a babavíz szegmensbe, amely egy egyre növekvő stratégiai szeletét adja a természetes ásványvizek piacának.
Fenntarthatóság a működés középpontjában
A fenntarthatóság szerves része a Coca-Cola HBC Magyarország vállalati kultúrájának. A zalaszentgróti üzem – ahogy a dunaharaszti gyár is – 100%-ban zöld áramot használ. A zalaszentgróti gyár zöld működését hőszivattyúk is segítik, zöld hőenergiával látva el az üzemet, mely így majdnem teljes mértékben karbonsemleges a működése. A hőszivattyúknak és a kútvíz magas hőmérsékletének köszönhető geotermikus energiát többek között a szomszédos zalaszentgróti termálfürdő vizének és az üzem épületeinek fűtésére, a szociális célú melegvíz és a technológiai melegvízigény előmelegítésére használják fel, miközben a hőszivattyúk által termelt geotermikus energiának köszönhetően éves szinten több százezer köbméter földgázt takarít meg a vállalat.
Magyarország legnagyobb üdítőitalgyártója évről évre csökkenti a termelés során a tisztításhoz, karbantartáshoz, gyártástechnológiához felhasznált víz mennyiségét, amivel jelentős mértékben hozzájárul vízkészletünk megóvásához. Több sikeres vízcsökkentési intézkedéssel sikerült optimalizálni a folyamatokat és jelentősen mérsékelni a felhasznált és később visszagyűjtött, visszaforgatott öblítővíz mennyiségét.
A Coca-Cola HBC Magyarország folyamatosan fejleszti ásványvizei és üdítőitalai csomagolását, hogy egyre fenntarthatóbb megoldásokat tudjon bevezetni. Az elmúlt esztendők innovációs tevékenységének köszönhetően a Coca-Cola Magyarországon forgalmazott italcsomagolásai, így a Zalaszentgróton palackozott termékeké is 100 százalékban újrahasznosíthatók. A vállalat a Naturaqua termékek gyártásához felhasznált csomagolóanyagok mennyiségének csökkentését tűzte ki célul. Az innováció 2014-ben indult el az egyedülálló csavarható PET Twist palack bevezetésével, ez a beruházás mintegy 200 millió forint értékben valósult meg. Az évek során több lépésben tovább csökkent a palackok súlya, valamint ma már a korábbinál kisebb nyakmérettel, kisebb kupakkal is rendelkeznek: ennek eredményeként mára a másfél literes műanyag palackok súlya 37,2 grammról a szénsavas termékek esetében 32,95, a szénsavmentes ásványvizeknél pedig 25,50 grammra, a fél literes PET palackok súlya 16,7 grammról 14,6, illetve11,5 grammra csökkent. Ma a Naturaqua termékek csomagolásához 31 százalékkal kevesebb PET alapanyagot használnak fel, mint a projekt indulása előtt.
Coca-Cola HBC Magyarország
A Coca-Cola HBC Magyarország Kft. a 715 millió fogyasztót kiszolgáló és 29 országot átfogó Coca-Cola HBC AG csoport tagja. A dunaharaszti székhelyű, Magyarországon két palackozó-üzemet működtető vállalat 1.050 dolgozót foglalkoztat, teljes tevékenysége során pedig közel 13.000 embernek biztosít munkát. A Coca-Cola HBC Magyarország eddig 125 milliárd forintot fektetett be hazánkban. A társaság az egyik legjelentősebb magyar élelmiszer-feldolgozó, termékeit 26 országba exportálja. Az üdítőitalok előállításához használt alapanyagok közel kétharmadát belföldi szállítók biztosítják.
Az elmúlt évek folyamatos termékfejlesztésének köszönhetően a Coca-Cola HBC Magyarország ma már több mint 100-féle alkoholmentes italt kínál fogyasztóinak: a szénsavas üdítőitalok (Coca-Cola, Coca-Cola Light, Coca-Cola Zero, Coca-Cola Cherry, Coca-Cola Lemon, Coca-Cola Zero Lemon és Vanilla, Fanta, Fanta Red Grape, Fanta Lemon-Elderflower, Fanta Zero, Fanta Zero Lemon, Sprite, Sprite Zero, Kinley, Kinley Zero,), a természetes ásványvizek (NaturAqua), az ízesített vizek (NaturAqua Emotion, Aquarius), innovatív vizek (Smartwater), gyümölcslevek, nektárok és gyümölcsitalok (Cappy, Cappy Pulpy, Cappy Ice Fruit, Cappy Kid, Cappy Lemonade), jegesteák (FuzeTea, FuzeTea Zero), sportitalok (Powerade), energiaitalok (Monster, Burn). 2020 májusától a teljeskörű italgyártó vállalat termékportfóliójának része a Rainforest Alliance minősítéssel rendelkező prémium Costa Coffee, valamint kínálata az idei évtől már bővült a Caffè Vergnano márkával is. A társaság prémium szeszes italokat is értékesít, többek között a Rézangyalt, Jack Daniel’s-t, Finlandiát, Bacardit, Martinit, vagy a The Famous Grouse-t.
Videó: A forrástól a palackig – 20 éves a zalaszentgróti Naturaqua gyár