2024.04.16., kedd - Csongor
Debrecen: 10o - 10o
Az ország 19 megyéjében

A fenntarthatóság lesz a cél

Tóth Zsuzsa | 2022. augusztus 15. - 08:16
A fenntarthatóság lesz a cél
Napjainkban közel 260 millió gyerek dolgozik éhbérért.

Ahogy nőnek a bolti árak, úgy húz a jó magyar azon a bizonyos nadrágszíjon. Még azon a csúf barnán is nagyapáink idejéből, ami akár egy életen át is kitartott.

Már most érezhető, hogy nem fogunk agyba-főbe vásárolni, csak a „semmi felesleges dolog” lesz a cél, igaz ez a ruhákra is. Mondhatnánk, hogy sok millió nőnek sír majd a szíve, de talán ez egy kicsit komolyabb helyzet, mint az elbagatellizálás. Ha belegondolunk, ebből a szemszögből nem is biztos, hogy olyan nagy baj, mert talán kicsit visszaapadnak a „nincs egy göncöm se!” tévhitek, hiszen miközben ezt mormoljuk, dőlnek ki a gúnyák a szekrényünkből.

Évekkel ezelőtt már elkezdődött az eszetlen vásárlás visszaszorítása, hiszen erőteljesen próbálják felhívni a figyelmet, hogy mennyire környezetszennyező a fogyasztói társadalom kiszolgálása, főleg ami a textilipart illeti. Ne vásárolj egy évig! – kihívás is volt már több alkalommal. Elsősorban pontosan a ruhaipari cégek óriási környezetszennyezése miatt indították ezt a kezdeményezést, mert az egészen megdöbbentő méreteket ölt.

Nagyon sok vizet pazarolnak a ruhák előállítására, és emlékezhetünk arra a botrányra is, amikor pár éve egy nagy divatmárka bejelentette: többé nem égetnek el több tonna ruhát. Mert eddig megtették?! – kérdezhetnéd. Igen, meg. Ugyanis, amit az új kollekciókból nem tudtak eladni, egész egyszerűen fogták és elégették.

Talán van még egy szempont, amiért érdemes megnéznünk, hogy mennyit, és legfőképp HOL vásárolunk. Ugyanis lehet, hogy a kedvenc üzletedben, a kedvenc cuccaidat gyerekek varrják.

Napjainkban közel 260 millió gyerek dolgozik éhbérért, embertelen körülmények között. Ezek a gyerekek általában nagyon szegény régiókban élnek, így nem nehéz őket rávenni, hogy iskola helyett, átszámítva napi pár forintért rabszolgának álljanak. Igyekeztek ezt visszaszorítani, ám a koronavírus miatt megint virágozni kezdett a gyermekrabszolgaság, hiszen költséget akarnak csökkenteni a cégek.

Pár éve kijött egy lista, ahol 120 céget vonultattak fel, akik elutasítják a gyerekmunkásokat, ám népszerű márkák logója nem villogott ott. Nemzetközi jelentések szerint gyermekmunkát vesz igénybe többek között a Zara, a Nike, az Adidas, de a H&M is a listán volt, bár ők vizsgálatot rendeltek el gyáraikban ez ellen. Ám már csak azért is vérlázító mindez, mert a reklámokban cuki gyerekekkel próbálják eladni termékeiket ezek a cégek, amely így eléggé visszás húzás.

Jó megoldás lenne a használtruha-vásárlás, ám a használtruha piacon nemzetközileg egyfajta átalakulás történt, ami nálunk is érzékelhető, mert gyakran az új ruhák már olcsóbbak, mint a turkáltak. Persze a rutinosak már tudják, hogy ne „márkás” turiba menjenek, hanem leginkább magánszemélyeknél üzemeltetett boltokban.

Talán a legjobb megoldás a fenntartható ruhatár lenne, jól, kombinálható alapdarabokkal. Erről kérdeztük Rékát, aki lassan egy évtizede stílustanácsadóként dolgozik.

– Ez a nőknél mindig egy kicsit nyűgösebb kérdés, bár a férfiakra hasonló tanácsok vonatkoznak – kezdi Réka.

– Annak, aki kicsi, de csinos, és jól variálható ruhatárat szeretne, fontos, hogy hasonló színben válogasson, amik passzolnak egymáshoz, és lehetőleg minél kevesebb mintával legyenek megspékelve. Jó, ha anyagban, és főleg stílusban is kombinálhatók. A felsők számát kell növelni, mert akkor változatosnak hat a ruhatár is. Ha nadrágot vagy szoknyát veszünk, gondoljuk át, hogy legalább 4–5 felsőhöz biztosan passzoljon. A kiegészítők a kis ruhatár esetében ugyanolyan fontosak, mint maguk a ruhák, hiszen azzal is nagyon fel tudjuk dobni, és változatossá tudjuk tenni a szetteket – mondta el a szakember.

A vásárlóknak óriási felelősségük van mind a környezetvédelemben, mind pedig a gyermekmunka bojkottálásában. Egyes felmérések szerint a nők tönkre tudnának tenni bármilyen nagy világcéget, ha nem vásárolnának olyan üzletben, amely nem tisztességesen működik.

Fontos megjegyezni, hogy nem csak a ruhaiparban, de a műszaki vonalon is dolgoznak gyerekek. Persze nem közvetlenül a cégeknél, hanem az alvállalkozó alvállalkozójánál. Szóval ha most ezt a cikket egy menő Apple telefonon olvasod, tudd: lehet, hogy azt is egy kínai kisgyerek szerelte össze, hiszen nekik is volt ebből „balhéjuk”, amikor is kiderült, hogy napi 11 órákat dolgoztatták a kicsiket.

Nézd meg hol, „kinél” vásárolsz, és ne hidd, hogy egy fecske nem csinál nyarat! Mert egy fecske vonzza a többit…